Sukcesja apostolska ks. Adama Rośka – analiza teologiczna i kanoniczna
Wprowadzenie
Sukcesja apostolska jest fundamentalnym elementem eklezjologii Kościołów - rzymskokatolickiego i prawosławnego, a także niektórych tradycji starokatolickich. Opiera się na założeniu, że władza duchowa przekazywana jest w sposób nieprzerwany od apostołów poprzez pokolenia biskupów. Istotne jest, aby ten proces był dokonywany w zgodzie z wymogami teologicznymi, liturgicznymi oraz kanonicznymi danego Kościoła. W przypadku ks. Adama Rośka i jego konsekracji biskupiej przez ks. (?) Stanisława Sawickiego pojawiają się poważne wątpliwości co do ważności zarówno tej konsekracji, jak i jej zgodności z zasadami sukcesji apostolskiej.
Poniższy artykuł jest próbą kompleksowego omówienia sukcesji apostolskiej ks. Rośka w kontekście teologicznym, kanonicznym oraz historycznym. Przedstawiono tutaj szczegółowe tło historyczne, analizę kanoniczną oraz ocenę sukcesji z punktu widzenia Kościołów rzymskokatolickiego i prawosławnego. Przy tworzeniu tego tekstu skorzystano ze wsparcia merytorycznego duchownych Kościoła rzymskokatolickiego oraz Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, za co serdecznie dziękuję.
Tło historyczne
Adam Rosiek, urodzony w 1959 roku, w 1984 roku przyjął święcenia kapłańskie w Kościele rzymskokatolickim. Służył w diecezji tarnowskiej przez ponad 20 lat. W 2006 roku zrezygnował z kapłaństwa w Kościele rzymskokatolickim, podejmując decyzję o opuszczeniu tej wspólnoty. W 2009 roku przystąpił do Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego (PNKK) w USA i Kanadzie, który jest członkiem Unii Utrechckiej – federacji starokatolickich wspólnot wywodzących się z XIX-wiecznego ruchu sprzeciwu wobec dogmatu o nieomylności papieża.
W 2012 roku, wraz z bpem Sylwestrem Bigajem, rozpoczął działalność w Polsce, tworząc struktury Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (PNKK w RP). Jego działalność została jednak szybko uznana za rozłamową zarówno przez Kościół Polskokatolicki w Polsce (członka Unii Utrechckiej), jak i przez macierzysty PNKK w USA i Kanadzie. Konflikty wewnętrzne doprowadziły do utworzenia w 2014 roku Katolickiego Kościoła Narodowego (KKN) w Polsce, na którego czele stanął Adam Rosiek.
31 stycznia 2015 roku w Miliczu ks. Adam Rosiek przyjął sakrę biskupią z rąk Stanisława Sawickiego. Konsekracja ta stała się przedmiotem kontrowersji, które wiążą się z osobą Sawickiego oraz jego linią sukcesji apostolskiej.
Analiza linii sukcesji Stanisława Sawickiego
Stanisław Sawicki, który udzielił sakry biskupiej ks. Adamowi Rośkowi, jest postacią budzącą wiele kontrowersji. Sawicki rozpoczął swoją drogę w tzw. Bractwie Kapłańskim Świętych Cyryla i Metodego, gdzie w 2003 roku przyjął sakrę biskupią z rąk Andrzeja Sarwy (znanego również pod pseudonimem Andreas Thorfinn). Andrzej Sarwa, sandomierski pisarz i publicysta, nigdy nie był uznawany za duchownego przez żadną kanoniczną wspólnotę chrześcijańską, co podważa ważność konsekracji Sawickiego.
W 2005 roku Sawicki nawiązał kontakt z abpem Jurijem Jurczykiem, biskupem Ukraińskiej Prawosławnej Cerkwi Patriarchatu Kijowskiego (UPC PK). W Doniecku przyjął od Jurczyka święcenia diakonatu i prezbiteratu. Problem polega jednak na tym, że Jurczyk w 2002 roku dokonał konwersji na katolicyzm, składając wyznanie wiary przed Markiem Pivarunasem, sedewakantystycznym biskupem katolickim. Z punktu widzenia teologii prawosławnej, konwersja Jurczyka spowodowała utratę zdolności do ważnego sprawowania sakramentów, a tym samym nieważność wszystkich święceń, których udzielił po swojej konwersji.
Sawicki, zdając sobie sprawę z wątpliwości co do ważności swoich święceń, wielokrotnie próbował uzyskać ich potwierdzenie w innych strukturach kościelnych. Brak jednoznacznej linii sukcesji apostolskiej czyni jego konsekrację biskupią niezgodną z teologią zarówno katolicką, jak i prawosławną.
Jeśli przyjmiemy, że Stanisław Sawicki nie posiadał ważnych święceń biskupich, konsekracja ks. Adama Rośka nie spełnia wymogów sukcesji apostolskiej. Z punktu widzenia teologii katolickiej i prawosławnej sukcesja ta została przerwana (chociaż w kontekście wspólnoty Katolickiego Kościoła Narodowego wydaje się, że nigdy nie zaistniała).
Ocena w świetle prawa kanonicznego Kościoła Rzymskokatolickiego
Kościół Rzymskokatolicki uznaje, że sakrament święceń, aby był ważny, musi być sprawowany przez duchownego ważnie wyświęconego w sukcesji apostolskiej. W przypadku ks. Rośka:
- Ekskomunika – Przyjęcie sakry biskupiej bez zgody papieskiej skutkuje ekskomuniką latae sententiae (kan. 1382 KPK).
- Odejście od Kościoła – Opuszczenie Kościoła rzymskokatolickiego i przystąpienie do innej wspólnoty chrześcijańskiej jest traktowane jako akt apostazji.
- Nieuregulowana sukcesja – Zgodnie z nauczaniem Kościoła Rzymskokatolickiego, konsekracja biskupia udzielona przez osobę nieważnie wyświęconą jest nieważna.
Ocena w świetle teologii prawosławnej
Kościół prawosławny również podkreśla konieczność nieprzerwanej sukcesji apostolskiej. W przypadku ks. Rośka, z powodu wątpliwości co do linii sukcesji jego konsekratora, nie można mówić o zachowaniu sukcesji apostolskiej w rozumieniu prawosławnym; również ze względu na fakt niewystarczającej liczby konsekratorów biorących w udział w tym obrzędzie. Dodatkowo, akty konwersji i związane z nimi zmiany jurysdykcyjne konsekratora Rośka wykluczają możliwość uznania jego sakry przez Kościoły prawosławne.
Komentarze
Prześlij komentarz